EXTRATOS uil- Embracing a culture of lifelong learning – Contribution to the Futures of Education initiative E wef - The Future of Jobs Report 2020 ----////O C T O B E R 2 0 2 0 ///

 



EXTRATOS COMPARADOS

EXTRATOS uil- Embracing a culture of lifelong learning Contribution to the Futures of Education initiative  E wef - The Future of Jobs Report 2020 ----////O C T O B E R 2 0 2 0  ///

Embracing a culture of lifelong learning – Contribution to the Futures of Education initiative - Published in 2020 (august) by

UNESCO Institute for Lifelong Learning

This report, a contribution to UNESCO's Futures of Education initiative

Embracing a culture of lifelong learning Contribution to the Futures of Education initiative

pt

(55PAG's- 40 de texto e dois anexos)

wef - The Future of Jobs Report 2020
(163 PAG'S – 50 são de texto e restantes de quadros e figuras)
wef - The Future of Jobs Report 2020
pt

David Atchoarena is Director of the

UNESCO Institute for Lifelong Learning (LLL)

- Today, making lifelong learning a reality remains an aspiration.

- We are emerging from a period characterized by an excessive focus on the vocational and skills dimensions of lifelong learning.

- As we anticipate further disruptions caused by the effects of climate change, demographic shifts and the substantial transformation in the labour market due to the fourth industrial revolution, lifelong learning will have to be moved further up the policy agenda, beyond the fields of education and labour market

policies.

- Hoje, tornar o aprendizagem ao longo da vida (ALV) uma realidade continua sendo uma aspiração.

- Estamos emergindo de um período caracterizado por um foco excessivo nas dimensões vocacional e de competências na da ALV.

- À medida que antecipamos novas interrupções causadas pelos efeitos das mudanças climáticas, mudanças demográficas e a transformação substancial no mercado de trabalho devido à quarta revolução industrial, a ALV terá que ser colocada no Topo da agenda política, para além das Políticas dos no campos da educação e do mercado de trabalho.

Executive Summary

The report also provides in-depth

information for 15 industry sectors and 26 advanced and emerging countries.

The report’s key findings include:

  • The pace of technology adoption is expected to remain unabated and may accelerate in some areas.

  • Automation, in tandem with the COVID-19 recession, is creating a ‘double-disruption’ scenario for workers.

  • Although the number of jobs destroyed will be surpassed by the number of ‘jobs oftomorrow’ created, in contrast to previousyears, job creation is slowing while job destruction accelerates.

  • Skills gaps continue to be high as indemand skills across jobs change in the next five years.

  • The future of work has already arrived for a large majority of the online white-collar workforce.

  • In the absence of proactive efforts, inequality is likely to be exacerbated by the dual impact of technology and the pandemic recession.

  • Online learning and training is on the rise but looks different for those in employment and those who are unemployed.

  • The window of opportunity to reskill and upskill workers has become shorter in the newly constrained labour market.

  • Despite the current economic downturn, the large majority of employers recognize the value of human capital investment.

  • Companies need to invest in better metrics of human and social capital through adoption of environmental, social and governance (ESG) metrics and matched with renewed measures of human capital accounting.

  • The public sector needs to provide stronger support for reskilling and upskilling for at-risk or displaced workers.

SUMÁRIO EXECUTIVO

O relatório também fornece em profundidade informações para 15 setores da indústria e 26 países avançados e emergentes.

As principais conclusões do relatório incluem:

- Espera-se que o ritmo de adoção da tecnologia permaneça inabalável e possa acelerar em algumas áreas.

- A automação, em conjunto com a recessão COVID-19, está A criar um cenário de "dupla disrupção" para os trabalhadores.

- Embora o número de empregos destruídos seja superado pelo número de "empregos de amanhã" criados, ao contrário dos anos anteriores, a criação de empregos está desacelerando enquanto a destruição do emprego acelera.

- As faltas de competências continuam a ser altas à medida que as competências de procura entre os empregos mudam nos próximos cinco anos.

- O futuro do trabalho já chegou para a grande maioria da força de trabalho online de colarinho branco.

- Na ausência de esforços proativos, é provável que a desigualdade seja exacerbada pelo duplo impacto da tecnologia e pela recessão pandêmica.

- A aprendizagem e a formação/treino estão em ascensão, mas parece diferente entre aqueles que estão empregados e aqueles que estão desempregados.

- A janela de oportunidade para requalificação e elevação de competências tornou-se menor no mercado de trabalho recém-constrangido.

- Apesar da atual crise econômica, a grande maioria dos empregadores reconhece o valor do investimento em capital humano.

- As empresas precisam investir em melhores métricas de capital humano e social por meio da adoção de métricas ambientais, sociais e de governança (ESG) combinadas com medidas de valor renovadas de capital humano.

- Apesar da economia atual, o setor público precisa dar um apoio mais forte para a requalificação dos trabalhadores em risco ou deslocados.

Key messages and actions points are:

1. Recognize the holistic character of lifelong learning (medium to long-term)

Diversify learning provision

Develop a lifelong learner competency

framework

Integrate recognition, validation and

accreditation (RVA) mechanisms

2. Promote transdisciplinary research and intersectoral collaboration for lifelong learning (short to medium-term)

Establish a platform for transdisciplinary dialogue

Mobilize transdisciplinary research

3. Place vulnerable groups at the core of the lifelong learning policy agenda (short to long-term)

Engage learners and educators in planning

strategies

Launch national campaigns to engage

excluded sectors

Study innovative strategies and programmes

to identify successful schemes and disseminate

the results

4. Establish lifelong learning as a common good (medium to long-term)

Promote a commons-based approach to

lifelong learning

Engage in a dialogue with the corporate

sector of the digital economy

5. Ensure greater and equitable access to learning technology (medium to long-term)

Place digital technology at the service of

lifelong learning for all

Launch ’Towards 2050 – digital learning technology

for the common and the public good’

6. Transform schools and universities into lifelong learning institutions (short to

long-term)

Revise curricula

Transform pedagogies

Open up to the community

7. Recognize and promote the collective

dimension of learning (short to long-term)

Create a digital learning platform

Promote collective learning through policy

Celebrate learning

8. Encourage and support local lifelong learning initiatives, including learning cities (short to long-term)

Promote local-level initiatives that reinforce a

learning culture

Renew community spaces for learning

opportunities

9. Reengineer and revitalize workplace learning (medium-term)

Increase opportunities for workplace training

Widen access to workplace learning

Encourage employers to support lifelong

learning

Recognize the diverse outcomes of workplace

learning

10. Recognize lifelong learning as a human right (medium to long-term)

Develop a legal framework for lifelong learning

at national level

Designate a government structure dedicated

to lifelong learning

Gradually introduce a universal entitlement

to lifelong learning

As principais mensagens e pontos de ações são:

1. Reconhecer o caráter holístico da ALV(de médio a longo prazo)

2. Promover a pesquisa transdisciplinar e

colaboração intersetorial para a ALV(de curto a médio prazo).

3. Colocar os grupos vulneráveis no centro da agenda de política de ALV(curto a longo prazo).

4. Estabelecer a ALV como um bem comum (de médio a longo prazo).

5. Garantir maior e tornar equitativo o acesso à aprendizagem com a tecnologia de (de médio a longo prazo).

6. Transformar as escolas e universidades em instituições de ALV (de curto a longo prazo).

7. Reconhecer e promover a dimensão coletiva da aprendizagem (de curto a longo prazo).

8. Incentivar e apoiar iniciativas locais de ALV, incluindo cidades de aprendizagem (de curto

a longo prazo).

9. Reengenharia e revitalização da aprendizagem no local de trabalho (médio prazo).

10. Reconhecer a ALV como um direito humano (médio e longo prazo.


Part 1 Tracking

the Future of Jobs

PARTE 1 Rastreamento DO Futuro dos Empregos

Creating an enabling environment - Realizing the vision

Figure 1: Enabling environment for achieving the vision for lifelong learning by 2050 (p. 16) – for a CULTURE OF LIFELONG LEARNING

Criando um ambiente favorecedor - Percebendo a visão

Figura 1: Possibilitar o ambiente para alcançar a visão de ALV até 2050 (p. 16) – para uma CULTURA DE ALV

Introduction - The Labour

Market Outlook in the Pandemic Economy

-The coming decade will require purposeful leadership to arrive at a future of work that fulfils human potential and creates broadly shared prosperity.

- By 2025, the capabilities of machines and algorithms will be more broadly employed than in previous years, and the work hours performed by machines will match the time spent working by human beings.

Introdução - Perspectiva de mercado de Trabalho

na Economia Pandêmica

-A próxima década exigirá uma liderança focada para chegar a um futuro de trabalho que cumpra o potencial humano e crie prosperidade amplamente compartilhada.

- Até 2025, as capacidades das máquinas e algoritmos serão mais amplamente empregadas do que nos anos anteriores, e as horas de trabalho realizadas pelas máquinas corresponderão ao tempo gasto trabalhado pelos seres humanos.

Key messages - enabling conditions for lifelong learning - Figure 2: Key messages for fostering

a

CULTURE OF LIFELONG LEARNING (p.20)

Mensagens-chave - fornecer condições para a ALV - Figura 2: Mensagens-chave para o acolhimento de uma

CULTURA DE ALV (p.20)

Part 2. Forecasts for Labour Market Evolution in 2020-2025

  • FIGURE 18 Technologies likely to be adopted by 2025 (by share of companies surveyed)

  • FIGURE 21 Share of tasks performed by humans vs machines, 2020 and 2025 (expected), by share of companies surveyed

Parte 2. Previsões para evolução do mercado de trabalho em 2020-2025

FIGURA 18 Tecnologias com maior probabilidade de serem adotadas até 2025 (por ação de empresas pesquisadas)

FIGURA 21 Parcela das tarefas realizadas por humanos vs máquinas, 2020 e 2025 (esperado), por parcela das empresas pesquisadas

1. Recognize the holistic character of lifelong learning

Action points

  • Diversify learning provision

  • Develop a lifelong learning competency framework

  • Integrate recognition, validation and accreditation (RVA) mechanisms

1. Reconhecer o caráter holístico da ALV

Pontos de ação

- Diversificar a oferta de aprendizagem

- Desenvolver uma estrutura de competência ALV

- Integrar mecanismos de reconhecimento, validação e certificação (RVC)

2.2. Emerging and declining jobs

F IGURE 2 2 - Top 20 job roles in increasing and decreasing demand across industries

F IGURE 2 3 - Emerging roles clustered into the jobs of tomorrow

2.2. Empregos emergentes e em declínio


F IGURE 2 2 - Top 20 cargos no aumento e diminuição da demanda entre as indústrias

F IGURE 2 3 - Papéis emergentes agrupados nos empregos do amanhã

4. Establish lifelong learning

as a common good

Action points

Promote a commons-based approach to lifelong learning

- Engage in a dialogue with the corporate sector of the digital economy

4. Estabelecer a ALV

como um bem comum

Pontos de ação

Promover uma abordagem sistémica para a ALV.

- Comprometer-se num diálogo com as empresas/

setores da economia digital.

2.3. Emerging and declining skills


F IGURE 2 7 Perceived skills and skills groups with growing demand by 2025, by share of companies surveyed


B. Top 15 skills for 2025

2.3. Competências emergentes e em declínio


FIGURA 27 Competências e Grupos de competências percebidas, com procura crescente até 2025, por parcela de empresas pesquisadas (respondentes)


B. Top 15 competências para 2025

6. Transform schools and universities into

lifelong learning institutions

Action points

Revise curricula

Transform pedagogies

Open up to the community

6. Transformar escolas e universidades em

instituições de ALV

Pontos de ação

Revisar currículos

Transformar pedagogias

Abertura à comunidade.

3. Public and Private Sector

Pathways to Reviving Labour Markets


- What is needed is fundamental

reform—or, more accurately, a revolution in the way education and training systems operate, and in how they interact with labour market policies and business approaches to training workers with new skills.


- An additional example is provided by Coursera for Government. (For details, see https://www.coursera.org/government.). At the start of the COVID-19 pandemic, a number of countries experienced a surge in unemployment. Governments in over 100 countries provided access to the platform to citizens looking to gain new skills and credentials to re-enter the workforce. The programmes connected graduates directly with local companies who agreed to accept those credentials as the basis of hiring decisions.

3. Setor Público e Privado

Caminhos para a revitalização dos mercados de trabalho

- O que é necessário é a reforma fundamental

ou, mais precisamente, uma revolução na forma como os sistemas de educação e formação operam, e na forma como interagem com as políticas do mercado de trabalho e abordagens de negócios para formar/treinar trabalhadores com novas competências.


- Um exemplo adicional é fornecido pelo Coursera para o Governo. (Para mais detalhes, consulte 

https://www.coursera.org/government.). 

No início da pandemia COVID-19, vários países experimentaram um aumento do desemprego. Governos em mais
de 100 países forneceram acesso à plataforma aos cidadãos que buscavam novas competências e certificações/credenciais para reentrar no mercado de trabalho. Os programas conetavam os graduados diretamente com as empresas locais, que concordaram em aceitar essas credenciais como base para as decisões de contratação.

10. Recognize lifelong learning

as a new human right

Action points

Develop a legal framework for lifelong learning at national level

Designate a government structure dedicated to lifelong learning

Gradually introduce a universal

entitlement to lifelong learning

10. Reconhecer a ALV como um novo direito humano

Pontos de ação

Desenvolver um marco legal para a ALV a nível nacional

Designar uma estrutura governamental dedicada à ALV.

Introduzir gradualmente um direito universal à ALV.

CONCLUSION

- To address the substantial challenges facing the labour market today, governments must pursue a holistic approach, creating active linkages and

coordination between education providers, skills, workers and employers, and ensuring effective

collaboration between employment agencies, regional governments and national governments.

Conclusão

- Para enfrentar os substanciais desafios que o mercado de trabalho enfrenta hoje, os governos devem buscar uma abordagem holística, criando elos ativos e de coordenação entre provedores de educação/formação, competências, trabalhadores e empregadores, e garantir a colaboração eficaz entre agências de emprego, governos regionais e governos nacionais.

Conclusion: Towards a culture

of lifelong learning (LLL)

- Making lifelong learning a reality requires more than innovative policies, more funding or better technology. It demands a radical change, a cultural transformation involving all stakeholders, in particular governments,

individuals and employers, as well as rural and urban communities, notably learning cities.

- In most countries, lifelong learning has been understood as an auxiliary system rather than a central concept for education and social policies.

- Lifelong learning is about learning from others and with others; it is an educational process as well as a social one.

- Above all, it demands placing poor, vulnerable, disadvantaged and marginalized groups at the core of the lifelong learning policy agenda.

- Crucially, creating learning ecosystems includes transforming schools and universities into lifelong learning institutions.

- Making the internet and AI central to the lifelong learning agenda and applying a commons approach to education involves making technology gradually open and

accessible to all.

- Addressing the challenges of the twenty-first century and shaping a sustainable future for democratic societies calls for valuing lifelong learning as a new human right. This has implications for the international community, including UNESCO, and for countries, especially concerning the establishment of a legal framework for lifelong learning.

Conclusão: Rumo a uma cultura de aprendizagem ao longo da vida (ALV)

- Tornar a ALV uma realidade requer mais do que políticas inovadoras, mais financiamento ou melhor tecnologia. Exige uma mudança radical, uma transformação cultural envolvendo todas as partes interessadas, em particular governos, indivíduos e empregadores, bem como comunidades rurais e urbanas, notadamente as cidades de aprendizagem.

- Na maioria dos países, a ALV tem sido entendida como um sistema auxiliar, em vez de um conceito central para educação e políticas sociais.

- A ALV é sobre aprender com os outros e com os outros; é um processo educativo, bem como social.

- Acima de tudo, exige colocar grupos pobres, vulneráveis, desfavorecidos e marginalizados no centro da agenda política de ALV.

- Crucialmente, criar ecossistemas de aprendizagem inclui transformar escolas e universidades em instituições de ALV.

- Tornar a internet e a IA centrais para a agenda de ALV e aplicar uma abordagem comum à educação envolve tornar a tecnologia gradualmente aberta e

acessível a todos.

- - Enfrentar os desafios do século XXI e moldar um futuro sustentável para as sociedades democráticas exige valorizar a ALV como um novo direito humano. Isso tem implicações para a comunidade internacional, incluindo a UNESCO, e para os países, especialmente no que diz respeito ao estabelecimento de um marco legal para a ALV.

Part 2 Country and Industry Profiles (PAG.56)

26 advanced and emerging countries.

NÃO INCLUI PORTUGAL

Parte 2 Perfis de País e Indústria (PAG.56)

26 países avançados e emergentes.

NÃO INCLUI PORTUGAL

Annex 1: A selection of implementation measures

Annex 2: Participants in the consultation






David Atchoarena is Director of the UNESCO Institute for Lifelong Learning (LLL)

wef - The Future of Jobs Report 2020 – Sumário Executivo

- Hoje, tornar o aprendizagem ao longo da vida (ALV) uma realidade continua sendo uma aspiração.

- Estamos emergindo de um período caracterizado por um foco excessivo nas dimensões vocacional e de competências na da ALV.

- À medida que antecipamos novas interrupções causadas pelos efeitos das mudanças climáticas, mudanças demográficas e a transformação substancial no mercado de trabalho devido à quarta revolução industrial, a ALV terá que ser colocada no Topo da agenda política, para além das Políticas dos no campos da educação e do mercado de trabalho.

- As faltas de competências continuam a ser altas à medida que as competências de procura entre os empregos mudam nos próximos cinco anos.

- A aprendizagem e a formação/treino estão em ascensão, mas parece diferente entre aqueles que estão empregados e aqueles que estão desempregados.

- Apesar da atual crise econômica, a grande maioria dos empregadores reconhece o valor do investimento em capital humano.


Comments

Popular posts from this blog

Pt Learning working group

SER/TOBE-elearninglisboa2007-proceedings/deliveringonthelisbonagenda

A25A50anos com a ACHADA